IMG_20180909_123140_978-1-min

هر آنچه باید درباره ظرف سس بدانید

ظرف سس پلاستیکی توسط شرکت‌های تولید کننده فراوانی با کیفیت قابل قبولی در داخل ایران طراحی و تولید می‌شود. بسیاری از افراد نمی‌دانند که از ظرف سس چه استفاده‌های دیگری می‌توان کرد یا کنجکاو هستند که درباره ظرف سس و نحوه تولید آن اطلاعات بیشتری داشته باشند. با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله با هر آنچه که باید در رابطه‌ی ظرف سس بدانید آشنا شوید.

انواع ظرف سس پلاستیکی

شرکت‌های تولید کننده انواع و اقسام بطری‎های پلاستیکی را به منظور بسته بندی و نگهداری انواع سس‌ها نظیر سس گوجه فرنگی، مایونز، کچاپ در مدل‌ها و رنگبندی‌های گوناگونی طراحی می‌کنند. البته برای نگهداری سس مایونز از بطری‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای که دهانه‎ی بزرگی دارند استفاده می‎شود.
شرکت‎های تولید کننده سس، برای بسته بندی محصولات خود به سراغ خرید ظروف سسی از شرکت‌هایی می‌روند که این محصولات پلاستیکی را تولید می‎کنند. همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین نکات برای فروش موفق یک محصول در بازار نوع و شکل بسته بندی آن است که باید برای مشتریان جذاب باشد. ظرف پلاستیکی سس در داخل ایران عمدتا در طرح‌های موشکی، عروسکی، خرسی، ساده، ظروف فست فودی و … طراحی می‌شود و هر شرکت با توجه به نظر و سلایق مشتریانش سفارش طرح را به شرکت تولید کننده می‌دهد.
از انواع بطری‌های سس که در بسیاری از فست فودها، فلافلی‌ها، پیتزا فروشی‎‌ها استفاده می‌شوند نیز می‏توان به بطری پلاستیکی فلافل با حجم‎های مختلف، بطری سس خردل، بطری سس کچاپ موشکی، بطری پلاستیکی عروسکی و … اشاره کرد.

درباره ظرف سس خرسی

در بین طراحی‌های مختلف ظرف سس، طرح خرسی برای اکثر ایرانیان آشناست و تقریبا همه آن را می‌شناسند. شرکت مهرام اولین شرکتی بود که از طرح خرسی برای بسته بندی سس گوجه فرنگی استفاده کرد. ظرف سس خرسی مهرام توسط شاهرخ ظهیری (پدر صنایع غذایی) تولید شد ولی اگر بخواهیم از طراحی این ظرف صحیت کنیم نباید از شرکت مهرام بگوییم بلکه طراحی آن متعلق به شرکت آمریکایی Dutch Gold است که برای بسته بندی عسل مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در واقع ظرف عسل فرنگی بعد مهاجرت به ایران، ظرف سس شد و رنگ و کاربری آن تغییر کرد. جالب است بدانید که سس خرسی مهرام و هم ظرف عسل فرنگی در کشور مبدا یعنی آمریکا و در ایران از ظروف قدیمی و نوستالژیک به شمار می‌آیند و پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها با آن خاطره دارند.
ولی چرا یک بطری به شکل خرس برای بسته بندی سس گوجه فرنگی در ایران توانست به محصولی موفق و ماندگار تبدیل شود؟ در جواب می‌توان گفت که سس گوجه فرنگی در داخل ایران توسط شرکت مهرام و ظرف سس خرسی شروع شده و در بین مردم جا افتاده است. بطری سس به شکل خرسی با توجه به اینکه ایراداتی در طراحی دارد ولی باز در سال‌های اخیر در ایران، چند شرکت داخلی برای گرفتن سهم بازار، از این طرح کپی کردند تا محصولاتشان فروش بیشتری داشته باشد.

درباره ظرف سس ریز

پمپ سس پلاستیکی یکی از انواع ظرف سس است که بیشتر در آشپزخانه‌های صنعتی و رستوران‌ها و فست فودها مورد استفاده قرار می‌گیرد و با نام‌های دیگری چون ظرف سس ریز، پمپ سس رستورانی و یا ظرف جا سسی نیز شناخته می‌شود.

ظرف سس ریز از یک بدنه‌ و دهانه تشکیل شده است و با فشار دادن بدنه، سس یا هر ماده‌ی دیگری که درون ظرف است به بیرون خارج می‌شود در واقع استفاده از جا سسی بسیار ساده است.
ظرف سس ریز از جنس پلاستیک در داخل ایران با کیفیت بسیار عالی تولید می‌شود و مواد اولیه آن متناسب با متدهای بهداشتی هستند. در بازار ظرف جا سسی با رنگ‎های متنوعی وجود دارد و رنگ ظرف هیچ‎گاه به ماده‌‌ای که نگهداری می‌کند نفوذ نکرده و رنگ، مزه و بو آن را تغییر نمی‌دهد. برای اینکه از کناره‌های درب مواد داخل مخزن خارج نشود درب ظرف را کاملا محکم ساخته و آب‎بندی کرده‌اند.
شستشو جا سسی بسیار آسان است و به دلیل داشتن حجم بسیار کم، فضایی را روی میزها، یخچال و سفره اشغال نمی‌کند. به دلیل داشتن قیمت کم، تهیه‌‌ی آن برای نگهداری مواد مختلف بسیار مقرون به صرفه است.

انواع جاسسی

ظرف سس ریز در انواع و ابعاد با رنگبندی‌های گوناگون طراحی می‌شود و برای انواع سس از سس سالاد گرفته تا سس تند و شیرین مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن از جا سسی برای نگهداری انواع چاشنی، آبغوره و آبلیمو در سر سفره‌های ایرانی و میزهای رستوران و … استفاده می‌‌شود.
مواد اولیه برای تولید ظروف پلاستیکی سس
همانطور که می‎دانید پلاستیک انواع مختلفی دارد و برای تهیه و تولید انواع ظرف پلاستیکی و ظرف سس از پلاستیک‌های مختلفی استفاده می‎کنند برای مثال برای تولید بطری‎ های شامپو، پلی اتیلن سنگین ۰۰۳۵ استفاده می‌شود. در ادامه پلاستیک‌ها مورد استفاده برای تهیه ‎ی ظرف سس پلاستیکی را نام برده‎ایم:

  1. مواد PP
  2. مواد PE یا پلی اتیلن
  3. مواد PET
  4. پلی اتیلن سنگین
  5. پلی اتیلن سبک

    تمامی مواد نام برده توسط شرکت‌های پتروشیمی در کشور تولید می‌شوند و منشا ساخت آنها از گاز، نفت، مواد طبیعی دیگر است.

شش استفاده‎‌ی دیگر و جالب از سس کچاپ و بطری آن

1- بطری‌های سس را دور نریزید، پس از اینکه ظرف سس شما خالی شد آن را شسته و برای نگهداری مواد غذایی دیگر چون حبوبات و … استفاده کنید. جالب است بدانید ظرف سس شیشه‌ای را می‎توان به یک گلدان خانگی کوچک تبدیل کرد.
2- مواد پنکیک خود را داخل ظرف سس ریخته و به راحتی آن را به هر شکلی که می‎خواهید درون ماهتابه بریزید.
3- از انواع بطری سس می‎توان به جای قیف شیرینی استفاده کرد و با آن خامه یا شکلات را روی کیک ریخته و تزیین کرد.
4- شما می‌توانید جواهراتی چون انگشتر نقره، گشواره و … را که لکه‎دار شده است در ظرفی از سس کچاپ قرار دهید تا دوباره همچون سابق براق شوند.
5- اگر صندلی‎های باغچه یا دیگر ظروف زنگ زدگی دارند مقداری سس روی آن بمالید خواهید دید که بخش زنگ زده به راحتی جدا می‌شود.
6- ظروف مسی پس از مدتی حالت کدری به خود می‎گیرند جالب است بدانید با مالش سس گوجه فرنگی روی این ظروف می‎توانید دوباره آنها را براق کنید.

Tags: No tags

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند